Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Mirage 2000EGM/BGM η τελευταία ευκαιρία!



Αντιμέτωπη με σοβαρές προκλήσεις πρόκειται να βρεθεί η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) τα επόμενα  6 χρόνια, αφού μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα θα πρέπει να αποσύρει λόγω ηλικίας συνολικά  80 αεροσκάφη και πιο συγκεκριμένα, 14 RF-4E, 32 A-7E/TA-7C και 34 F-4E PI2000. Το πιο όμως εφιαλτικό σενάριο για την ΠΑ θα είναι η απόσυρση και των μη εκσυγχρονισμένων 32 F-16C/D Block30 και των 19 Mirage 2000EGM/BGM, χωρίς την αντικατάσταση τους, περιορίζοντας δραστικά τη δύναμη της στα 150 μαχητικά ! Όμως, ενώ για τα F-16C/D Block30 το κόστος της αναβάθμισης τους κρίνεται απαγορευτικό, δεν ισχύει το ίδιο και για τα 19 Mirage 2000EGM/BGM που με ένα λιτό πρόγραμμα θα μπορούσαν να υπηρετήσουν τουλάχιστον για 15-20 επιπλέον χρόνια, αφού δομικά τα αεροσκάφη έχουν ακόμη πολλά χρόνια επιχειρησιακής ζωής.    

Τα λάθη του μη εκσυγχρονισμού των Mirage 2000EGM/BGM
Η μη αναβάθμιση του συνόλου των Mirage 2000EGM/BGM της ΠΑ στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα των λαθών του ελληνικού πολιτικού συστήματος, το οποίο δεν αντιλαμβάνεται ότι ο τομέας της άμυνας απαιτεί μακροχρόνιο στρατηγικό σχεδιασμό και επενδύσεις. Και αυτό διότι, όταν η ΠΑ αποφάσισε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 να εκσυγχρονίσει 10 από τα 32 Mirage 2000EGM/BGM που διέθετε και να αγοράσει 15 νέα Mirage 2000-5 MkII, δεν υπήρξε συνέχεια στο πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό και των υπολοίπων 22 Mirage 2000EGM/BGM που απέμειναν.
Εξαιτίας αυτής της επιλογής, η ΠΑ κατέληξε στα τέλη της προηγούμενη δεκαετίας να έχει δύο διαφορετικούς τύπους του ιδίου μαχητικού, με τα Mirage 2000EGM/BGM να οδηγούνται σε βέβαιη απόσυρση νωρίτερα από τα Mirage 2000-5 MkII, λόγω της διακοπής παραγωγής των ηλεκτρονικών που έφεραν.
Αυτό που από ότι εκτιμάται δεν έγινε τότε, ήταν η εξέταση και η αξιοποίηση των εμπειριών που αποκτήθηκαν από ανάλογα χαμηλού κόστους προγράμματα εκσυγχρονισμού γαλλικών αεροσκαφών που βρίσκονταν σε εξέλιξη.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαροκινών Mirage F1CH/EH και οι ελληνικές προεκτάσεις του.
Την ίδια περίοδο, τέλη του 2005, όταν το ελληνικό κράτος δεν προχώρησε στον εκσυγχρονισμό των υπολοίπων 22 Mirage 2000EGM/BGM, η Βασιλική Αεροπορία του Μαρόκο αποφάσισε να εκσυγχρονίσει τα 27 Mirage F1CH/EH που διέθετε. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από την κοινοπραξία ASTRAC, η οποία αποτελείτο από τις γαλλικές εταιρείες SAFRAN και Thales. Ο πυρήνας του προγράμματος MF2000 όπως κωδικοποιήθηκε το νέο μαχητικό, αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών του αεροσκάφους, την βελτίωση του κινητήρα του SNECMA Atar 9K-50 και την πιστοποίηση 5 νέων οπλικών συστημάτων τα οποία θα βελτίωναν την αποτελεσματικότητα του. Το πακέτο του εκσυγχρονισμού περιελάμβανε την εγκατάσταση και ολοκλήρωση του πολλαπλών ρόλων ραντάρ παλμικού ντόπλερ RDY-3 (γνωστό και ως RC400) της Thales, το οποίο προέρχεται τεχνολογικά από το RDY-2, με το οποίο είναι εξοπλισμένα τα Mirage 2000-5 MkII. Πρόκειται για ένα σπονδυλωτό, ανθεκτικό σε ηλεκτρονικά αντίμετρα ραντάρ, το οποίο αποτελείται από τέσσερα υποσυγκροτήματα (LRU) και μία κεραία, το μέγεθος της οποίας διαφέρει ανάλογα με τις απαιτήσεις του αεροσκάφους. Το RDY-3 διατηρεί τις βασικές ικανότητες του RDY-2, δηλαδή απεικόνιση τακτικής κατάστασης για 24 ίχνη, πληροφορίες ιχνηλάτησης διαρκούσης της σάρωσης για 8 ίχνη και παροχή δεδομένων αναχαίτισης και βολής βλημάτων για 4 στόχους ταυτοχρόνως. Λόγω όμως του μικρότερου ρύγχους του Mirage F1CH/EH, η κεραία του ραντάρ είναι μικρότερη, με αποτέλεσμα η εμβέλεια του να είναι μειωμένη κατά  20%. Το RDY-3 χρησιμοποιεί το ίδιο λογισμικό με τα ραντάρ RDY/RDY-2, ενώ μπορεί να εκτελέσει λειτουργίες αέρος-αέρος, αέρος-εδάφους (αποφυγή ανάγλυφου, παρακολούθηση κινούμενου στόχου) και αέρος-επιφάνειας (εντοπισμός και παρακολούθηση πολλαπλών στόχων). Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ραντάρ θα εξοπλίσει τα υπό εκσυγχρονισμό ινδικά Mirage 2000Η Vajra, προφανώς με μεγαλύτερη κεραία και ισχυρότερο πομποδέκτη. Το πρώτο δε μαχητικό του ινδικού προγράμματος ξεκίνησε τις πτητικές δοκιμές στις αρχές του Οκτωβρίου, ενώ συνολικά 51 ινδικά Mirage 2000Η θα εξοπλιστούν με το RDY-3, ανεβάζοντας μαζί με αυτά που φέρουν τα μαροκινά MF2000, το συνολικό αριθμό των αεροσκαφών που φέρουν το συγκεκριμένο ραντάρ στα 78.
Τα υπόλοιπα υποσυστήματα του πακέτου εκσυγχρονισμού του MF2000, περιλαμβάνουν δύο υπολογιστές αποστολής της εταιρείας Sagem (SAFRAN), αρτηρία δεδομένων 1553Β, υβριδικό σύστημα INS/GPS Sigma-95 της Sagem, ασυρμάτους ασφαλών κρυπτογραφημένων επικοινωνιών και δύο μεγάλες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών τεχνολογίας LCD. Επιπλέον στο MF2000 έχει εγκατασταθεί ένα νέο HUD με ευρυγώνιο πάνελ ελέγχου και έχει εφαρμοστείδιαμόρφωση πιλοτηρίου φιλοσοφίας HOTAS (εργονομική διάταξη διακοπτών ραντάρ και οθονών επάνω στα χειριστήρια του κινητήρα και αεροπλάνου). Εκτός από τα παραπάνω, το αεροσκάφος έχει εξοπλιστεί με ψηφιακό δέκτη προειδοποίησης σημάτων ραντάρ (RWR), ατρακτίδιο συστήματος παρεμβολών PAJ-FA, ατρακτίδιο εκτοξευτή αεροφύλων Phimat και 7 εκτοξευτές φωτοβολίδων Corail. Τέλος στο αεροσκάφος πιστοποιήθηκε το ατρακτίδιο ELINT ASTAC και το ατρακτίδιο κατάδειξης laser Damocles της Thales. Για την πραγματοποίηση αποστολών κρούσης, το MF2000 έχει πιστοποιηθεί και μπορεί να αξιοποιήσει τις κατευθυνόμενες βόμβες των 500lb SBU-64 και SBU-54, και τον πύραυλο αέρος-επιφανείας AM-39 Exocet, ενώ για αποστολές αναχαίτισης τους πυραύλους MICA EM/IIR και Magic 2.
Το πιο εντυπωσιακό όμως του προγράμματος MF2000, ήταν το κόστος του, αφού για τον εκσυγχρονισμό των 27 αεροσκαφών, δαπανήθηκαν μόλις 250 εκατ. ευρώ, δηλ. 9,2 εκατ. ευρώ για κάθε αεροσκάφος, παρά το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν εργασίες ολικής αναβάθμισης του μαχητικού και πιστοποίησης σε αυτό πέντε αεροπορικών όπλων και τριών ηλεκτρονικών υποσυστημάτων !   

Το λιτό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Mirage 2000EGM/BGM
Παρά το γεγονός ότι το παραπάνω πακέτο εκσυγχρονισμού προορίζεται για τα Mirage F1, θα μπορούσε να αποτελέσει μία εναλλακτική πρόταση για την αναβάθμιση των Mirage 2000EGM/BGM, αφού όπως αναφέρθηκε, για την ανάπτυξη του αξιοποιήθηκε η τεχνολογία που είχε ενσωματωθεί στα Mirage 2000-5 MkII όπως το ραντάρ της οικογένειας RDY που αποτελεί το βασικότερο στοιχείο του προγράμματος εκσυγχρονισμού των Mirage F1. Με δεδομένο ότι το RDY-3 βρίσκεται υπό πιστοποίηση στα ινδικά Mirage 2000Η, η εγκατάσταση του στα ελληνικά Mirage 2000EGM/BGM εκτιμάται ότι δεν θα αντιμετωπίσει δυσκολίες. Επιπλέον τα ελληνικά αεροσκάφη διαθέτουν ήδη υποσυστήματα τα οποία δεν χρειάζεται, σε αντίθεση με τα μαροκινά  Mirage F1CH/EH, να αγοραστούν και να πιστοποιηθούν, όπως το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ICMS-2000 MkI, το σύστημα GPS/INS TOTEM, ενώ ακόμα και η αναβάθμιση του κινητήρα που εφαρμόστηκε στα μαροκινά αεροσκάφη απλά δεν χρειάζεται για τα ελληνικά αεροσκάφη. Ουσιαστικά ένα λιτό πρόγραμμα αναβάθμισης των 19 Mirage 2000EGM/BGM θα μπορούσε να συμπεριλάβει
  • Το ραντάρ RDY-3,
  • Τους δύο υπολογιστές αποστολής της Sagem ή τον υπολογιστή MDPU, ο οποίος  κατασκευάζεται εξολοκλήρου στην Ελλάδα από την εταιρεία Thales Hellas,
  • Μία οθόνη LCD (τα Mirage 2000EGM/BGM διαθέτουν ήδη μια σύγχρονη ελληνικής κατασκευής έγχρωμη οθόνη τεχνολογίας LCD), η οποία επίσης μπορεί να κατασκευαστεί στην Ελλάδα από την Thales Hellas ή την Miltech Hellas,
  • Ασύρματους ασφαλών κρυπτογραφημένων επικοινωνιών,
  • Τη διαμόρφωση πιλοτηρίου φιλοσοφίας HOTAS,
  • Νέες καλωδιώσεις που μπορούν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα και
  • Νέο HUD.
Λόγω της αντικατάστασης του παλαιού υπολογιστή με τον νέο, θα χρειαστεί η πιστοποίηση των βλημάτων ΑΜ-39 Exocet, Magic 2, MICA EM/IIR και του ατρακτιδίου ASTAC που ήδη εξεταζόταν ως ενδεχόμενο από την ΠΑ.  Το πρωτότυπο θα μπορούσε να αναπτυχτεί και να πιστοποιηθεί στην Γαλλία, ενώ οι εργασίες στα υπόλοιπα 18 αεροσκάφη μπορούν να υλοποιηθούν στην ΕΑΒ, η οποία πριν από μερικά χρόνια εκσυγχρόνισε 10 Mirage 2000EGM/BGM στο επίπεδο Mirage 2000-5 MkII.
Το πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί σε βάθος  5ετίας, ενώ το κόστος του υπολογίζεται να είναι σαφώς χαμηλότερο από τα 9,2 εκατ. ευρώ ανά μονάδα των μαροκινών αεροσκαφών, αφού στα ελληνικά αεροσκάφη δεν χρειάζεται να εγκατασταθούν και να πιστοποιηθούν αρκετά από τα υποσυστήματα και όπλα που περιελάμβανε το μαροκινό πρόγραμμα.
Φυσικά θα υπάρξουν φωνές που θα αντιδράσουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα αφού, “λεφτά δεν υπάρχουν”. Δυστυχώς όμως, αν η ΠΑ δεν υλοποιήσει ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Mirage 2000EGM/BGM, αυτά θα αποσυρθούν κάποια στιγμή λόγω αδυναμίας υποστήριξης των ηλεκτρονικών συστημάτων τους, παρά το γεγονός ότι το αεροσκάφος έχει ωφέλιμη ζωή για τουλάχιστον ακόμα 15-20 χρόνια. Από την άλλη πλευρά και οι γαλλικές εταιρείες θα επεδίωκαν μία εφικτή και οικονομική πρόταση εκσυγχρονισμού των Mirage 2000EGM/BGM, αφού η ΠΑ είναι ο τελευταίος ευρωπαίος χρήστης γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών στην Ευρώπη, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την γαλλική αμυντική βιομηχανία.
Επομένως το ερώτημα που τίθεται για μία ακόμη φορά είναι, υπάρχει όραμα και πολιτική βούληση στον χώρο της άμυνας ?

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

ΕΠΙΣΚΕΨΗΜΟΤΗΤΑ

Προβολες σελιδας

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ YOUTUBE

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ YOUTUBE
ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

Αναγνωστες

Εθνικος Υμνος

Εθνικος Υμνος
Ὁ Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν

Ελευθερια η Θανατος

Ελευθερια η Θανατος
“Μητρός τε και Πατρός και των άλλων προγόνων απάντων τιμιώτερον εστίν η Πατρίς”

ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
5-5-2024

ΕΣΤ’ ΑΝ ΤΗΝ ΑΥΤΗΝ ΟΔΟΝ ΙΗ

Γενικο Επιτελειο Αεροποριας

Γενικο Επιτελειο Αεροποριας
ΑΙΕΝ ΥΨΙΚΡΑΤΕΙΝ

Γενικό Επιτελείο Ναυτικού

Γενικό Επιτελείο Ναυτικού
ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

Γενικό Επιτελείο Στρατού

Γενικό Επιτελείο Στρατού
ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΗΣ

Επιτελείο Εθνικής Άμυνας

Επιτελείο Εθνικής Άμυνας
ΑΙΕΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΝ

Ε.Υ.Π.

Ε.Υ.Π.
ΕΘΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΚΥΠΡΟΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ

ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ
Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς

translate

Αναζήτηση

nikpet83. Από το Blogger.
Powered By Blogger