Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

ΕΤΟΙΜΗ Η ΤΑΦΡΟΣ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ ΚΑΤΑ 50% Boλές με LEO2HEL εκτέλεσε ο Π.Παναγιωτόπουλος!


Bολές με το πυροβόλο 120 χλστ. του άρματος μάχης LEO2HEL εκτέλεσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Παναγιωτόπουλος, κατά την διάρκεια της αιφνιδιαστικής επιθεώρησης του σε μονάδες του Έβρου. Οι βολές έγιναν στο πεδίο βολής της Αλεξανδρούπολης με τα διατρητικά βλήματα (APFDS) DM53A1 που αποκτήθηκαν με διακρατική σύμβαση από τα πλεονάσματα του oλλανδικού Στρατού.
Eμίσης ενημερώθηκε για την για το πρόγραμμα τροποποίησης της μνήμης EPROM του Συστήματος Ελέγχου Πυρός των αρμάτων Leopard-2A4, για να καταστεί συμβατό με το DM53A1.
Ο υπουργός εν συνεχεία "όργωσε" από τον βορρά μέχρι το νότο όλους τους σχηματισμούς του Έβρου φτάνοντας μέχρι τα Ρύζια Ορεστιάδος, τους Κήπους κλπ.
Ενδεδυμένος με στρατιωτική περιβολή και άρβυλα, επιθεώρησε τα έργα της αντιαρματικής τάφρου, όπου πήρε διαβεβαίωση ότι αν ο καιρός βοηθήσει μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει αποπερατωθεί. Μέχρι στιγμής έχουν διανοιχθεί τα 65 από τα σχεδιασθέντα 130 χλμ.
Επίσης επισκέφθηκε και τον φράκτη που έχει κατασκευαστεί στο προγεφύρωμα του Κάραγατς για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, ενώ είχε συναντήσεις και με μεθοριακούς φρουρούς τους οποίους συνεχάρη για το έργο τους.
Θα ακολουθήσει σύντομα νέα επίσκεψή του στον Έβρο, αλλά και στους άλλους δύο νομούς της Θράκης, την Ροδόπη και την Ξάνθη, καθώς πλέον από το νέο αμυντικό σχεδιασμό η όλη περιοχή αντιμετωπίζεται ως ενιαίος χώρος δράσης...
» Διαβάστε περισσότερα...

ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Επεισόδιο στην Κάλυμνο: Πήγαιναν για αεραπόβαση; - Τι δείχνουν 4 ελληνικά ραντάρ


Νέες διαστάσεις φαίνεται ότι παίρνει η υπόθεση της προσέγγισης και υπερπτησης εθνικού εδάφους από τουρκικό ελικόπτερο το βράδυ της Κυριακής στις 23:30 στην περιοχή της Καλύμνου, καθώς υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι επιχειρήθηκε (ή πραγματοποιήθηκε;) προσέγγιση ελληνικού εδάφους.
Στην περιοχή του όρμου Βαθύ της Καλύμνου, η νύχτα της Κυριακής προς την Δευτέρα ήταν πολύ "θερμή" με πλήρη κινητοποίηση στρατιωτικών μονάδων.
Οι πληροφορίες που συγκλίνουν στο γεγονός ότι ενδεχομένως είχαμε «πρόβα θερμού επεισοδίου».
Άλλες πληροφορίες μιλούν για 2 ελικόπτερα, αλλά από το ΓΕΕΘΑ διαψεύδεται η ύπαρξη δεύτερου ελικοπτέρου (ακόμα να εκδοθεί ανακοίνωση και για το πρώτο, βεβαια)- Μια αξιόπιστη πηγή από το ΓΕΣ αναφέρει ότι διαπιστώθηκε "πρόθεση προσέγγισης εδάφους" ενώ από χθες δύο νησίδες ο Άγιος Σιδερής, κοντά στην Κάλυμνο και η Γαϊουδουρόνησος κοντά στην Κάλυμνο  οι οποίες δεν φυλάσσονται έχουν τεθεί υπό στενή παρακολούθηση.
Το σίγουρο είναι ότι τέσσερα ραντάρ, (ένα στην Κάλυμνο, δύο στην Κω και ένα στην Λέρο που είναι και το μεγαλύτερο της περιοχής) δεν μπορούν να δώσουν σαφείς απαντήσεις για το είδος και την κατεύθυνση της απειλής.
Ο στόχος σε καμία περίπτωση δεν εντοπίστηκε και δεν παρακολουθήθηκε σε όλη την πορεία του, κάτι που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο. Στα Ίμια για ελάχιστα λεπτά χάθηκε η οπτική επαφή με την νησίδα όταν παρεμβλήθηκε η τουρκική φρεγάτα "Γιαβούζ" κι εκεί έγινε το κακό..
Το παραπάνω γεγονός κρίνεται ως ιδιαίτερα σοβαρό καθώς είναι η πρώτη φορά από τα γεγονότα των Ιμίων της 30ηςπρος την 31η Ιανουαρίου του 1996 που διαπιστώνεται ανάλογης μορφής τουρκική κινητικότητα με στόχο εθνικό έδαφος.
Το εθνικό σύστημα αεράμυνας αντέδρασε ακαριαία και τα F-16 βρέθηκαν στην περιοχή από τα readiness της Κρήτης, αλλά αυτό το θεωρούμε αυτονόητο γνωρίζοντας την ποιότητα των ανθρώπων που επανδρώνουν τις Μοίρες της ΠΑ.
Όμως χρειάστηκαν ακριβώς 13' για να φτάσουν στην περιοχή του εντοπισμένου στόχου και αυτός είχε αναχωρήσει, αφού τα ελληνικά μαχητικά είχαν φυσικά εντοπιστεί από τα τουρκικά ραντάρ και ενημερώσει εν συνεχεία το ελικόπτερο.
Αυτό όμως που χρήζει δεύτερης ίσως και τρίτης ανάγνωσης είναι η τουρκική αυτή «απόπειρα» και το γεγονός ότι ποτέ μια τέτοια ενέργεια δεν μένει εκεί. Πάντα αποτελεί τον προπομπό μιας νέας επιθετικής φύσεως τουρκικής πρωτοβουλίας η οποία –και γνωρίζοντας τη «γραφή» των Τουρκικών επιτελείων - είναι σίγουρο πως θα έρθει.
» Διαβάστε περισσότερα...

F-35 Vs EUROFIGHTER Κόντρα ΗΠΑ (F-35) με Γερμανία (Eurofighter) για το μελλοντικό ελληνικό μαχητικό αεροσκάφος


Αναθερμαίνεται ο εμπορικός «πόλεμος» μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης για το νέο μελλοντικό ελληνικό μαχητικό, μετά την σαφή τοποθέτηση από από πλευράς υπουργείου Εθνικής Άμυνας διά στόματος του υπουργού Πάνου Παναγιωτόπουλου ότι δεν θα μείνει άοπλη η Ελλάδα απέναντι στην τουρκική απειλή.
Χαρακτηριστική περίπτωση η κόντρα μεταξύ των δοκιμαστών πιλότων των F-35 της Lockheed Martin και του Ευρωπαϊκού Eurofighter Typhoon καθώς ο ένας απαντά στον άλλο για το πιο αεροσκάφος είναι καλύτερο στην εναέρια μάχη, κάτι το οποίο αποτελεί το κορυφαίο κριτήριο για την ΠΑ και όχι οι αποστολές αέρος-εδάφους που φαίνεται να υπερέχει σαφώς το F-35.
Την αρχή έκανε ο Bill Flynn δοκιμαστής πιλότος του F-35 ειδικός για την επέκταση του «φακέλου πτήσης» του αεροσκάφους. Τις απόψεις αυτές εξέθεσε στο περιοδικό Flight απατώντας σε ερωτήσεις του αρθρογράφου του περιοδικού  Dave Majumdar.
Ο Flynn δήλωσε πως και οι τρεις εκδόσεις του F-35 έχουν –ή θα έχουν σύντομα- καλύτερες κινηματικές επιδόσεις από οποιαδήποτε άλλο μαχητικό τέταρτης γενιάς μεταφέροντας εξωτερικό φορτίο, συμπεριλαμβανομένων των Eurofighter (το οποίο να σημειωθεί κατά τη διάρκεια της Red Flag Alaska το 2012 σημείωσε αρκετά kill εναντίον του F-22) αλλά και του F/A-18E/F Super Hornet.
«Σε ότι αφορά το στιγμιαίο ρυθμό στροφής αλλά και τον παρατεταμένο αλλά και οποιαδήποτε άλλου μετρήσιμου ελιγμού οι εκδόσεις του F-35 ισοδυναμούν ή ξεπερνούν κατά πολύ τις αντίστοιχες ικανότητες κάθε άλλου μαχητικού τέταρτης γενιάς», δήλωσε ο δοκιμαστής πιλότος της Lockheed Martin. Σύμφωνα με τον ίδιο το F-35 διατηρεί καλύτερη επιτάχυνση στην διηχητική περιοχή, και καλύτερη ικανότητα πτήσης με μεγάλη γωνία προσβολής έναντι ενός Eurofighter η Super Hornet.
Οι δηλώσεις όμως του Flynn προκάλεσαν την αντίδραση της κοινοπραξίας του Eurofighter Typhoon η οποία μέσω ενός δοκιμαστή πιλότου της –ο οποίος όμως θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του- δήλωσε στο Aviationist blog του David Cenciotti.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το F-35 όταν γίνει διαθέσιμο θα είναι ένα πολύ ικανό αεροσκάφος αναφορικά με την stealth ικανότητά του, την εκτεταμένη εμβέλειά του, την ικανότητα εσωτερικής μεταφοράς οπλισμού  αλλά και το πλήρη ηλεκτρονικό εξοπλισμό στοιχεία που είναι απαραίτητα συστατικά για την καλή εκτέλεση των αποστολών αέρος-εδάφους.
Παρόλα αυτά όταν το θέμα έρχεται στην εξασφάλιση της εναέριας κυριαρχίας τότε άλλα στοιχεία όπως ο λόγος ώσης προς βάρος και η πτερυγική φόρτιση ουσιαστικά ρυθμίζουν το τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις.
Και ειδικά σε αυτό την εναέρια υπεροχή τίποτα δεν έρχεται ούτε καν κοντά στο Eurofighter Typhoon εκτός του F-22 το οποίο έχει αντίστοιχες επιδόσεις. Ο λόγος ώσης προς βάρος του F-35 είναι πολύ χαμηλότερος από αυτό του Eurofigthter και όλο το διάγραμμα των κινηματικών του επιδόσεων είναι πιο κοντά στο F/A-18 κάτι που είναι ένα πολύ καλό αποτέλεσμα εάν σκεφτεί κανείς ότι το F-35 είναι ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος φορτωμένο με αρκετές χιλιάδες λίβρες καυσίμου και σημαντικό φορτίο οπλισμού.
Αυτό όμως επίσης σημαίνει ότι ξεκινώντας από τα μέσα ύψη και πιο πάνω δεν υπάρχει κάτι άλλο όπως ένα Eurofighter και μάλιστα με εξωτερικό φορτίο όπλων» δήλωσε ο δοκιμαστής πιλότος του αεροσκάφους.
Για την διηχητική επιτάχυνση είπε:
.«Η διηχητική επιτάχυνση είναι πολύ καλή στο F-35 όπως είναι και στο Typhoon και καλύτερη από ένα F/A-18 ή ένα F-16 και αυτό οφείλεται περισσότερο στη χαμηλή οπισθέλκουσα του F-35 παρά στον κινητήρα του. Αυτό σημαίνει ότι αμέσως μετά την διηχηγτική περιοχή το F-35 θα σταματήσει να επιταχύνει και θα παλεύει για... πάντα να φτάσει το mach 1,6. Το Typhoon από την άλλη θα συνεχίσει να επιταχύνει με ένα εντυπωσιακό ρυθμό δίνοντας μεγαλύτερη δυνατότητα στα όπλα του να επιτύχουν πλήγμα πέρα του ορίζοντα σε μεγαλύτερες αποστάσεις».
Για την υψηλή γωνία «Α» είπε:  
«Η γωνία προσβολής είναι σημαντικά υψηλή στο F-35 όπως είναι για όλα τα αεροσκάφη με διπλό κάθετο σταθερό, αλλά φυσικά η επίτευξη αυτή δεν είναι δυνατόν να γίνει εκμεταλλεύσιμη στην περιοχή άνω του ενός mach. Αλλά και στην υποηχητική περιοχή η επίτευξη υψηλής γωνίας «Α» δεν σημαίνει και πολλά και ειδικά εάν αυτή ξεπεράσει μια τιμή της τάξης των 12 μοιρών τότε κυριολεκτικά πρόκειται να πέσεις από τον ουρανό. Άλλωστε η σημαντική απώλεια σε κινητική ενέργεια θα περιορίσουν το F-35 πολύ πριν αυτό φτάσει στην απόλυτη μέγιστη τιμή της.
Το Eurofighter με τον ανώτερο συνδυασμό του κινητήρα και της ατράκτου συνεπικουρούμενο από τα βλήματα που μπορεί να βάλλει σε μεγάλες γωνίες απόκλισης υποστηριζόμενο από το σύστημα σκόπευσης επί κράνους έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να επικρατήσεει έναντι οποιαδήποτε άλλου ευέλικτου μαχητικού
Τέλος αν και το F-35 έχει τη δυνατότητα υπερηχητικής πτήσης με φορτίο βομβών στην αποθήκη οπλισμού η κατανάλωση του καυσίμου κάνει μια τέτοια υπόθεση απαγορευτική τη στιγμή που η άφεση του οπλισμού μπορεί να γίνει μονο υποηχητικά όπως και στο Eurofighter».
Τέλος ο δοκιμαστής πιλότος του Eurofighter κατέληξε:
«Εκ των πραγμάτων αν και το Typhoon μπορεί να κάνει οτιδήποτε μπορεί και το F-35 σε ότι αφορά τις αποστολές αέρος-εδάφους εντούτοις δεν συμβαίνει το αντίθετο. Το F-35 είναι πολύ μακριά από το να χαρακτηρίσουμε ως ένα μαχητικό πολλαπλού ρόλου και φυσικά ακόμη μακρύτερα –σχεδόν δεν το συζητάμε- από τα να κυριαρχεί στους ουρανούς».

Ποιο είναι το καλύτερο; Οι Γερμανοί απαντούν "ποιο είναι το καταλληλότερο" για την ΠΑ και δείχνουν την υπεροχή του Eurofighter στις αποστολές αέρος-αέρος. Βέβαια, μόνο τυχαίο δεν είναι ότι τώρα ξεκίνησε η κόντρα  Οι Αμερικανοί ανησυχούν για τα μεταχειρισμένα Eurofighter που προωθεί η Γερμανία, ενώ το F-35 αργεί ακόμα, ενώ η Τουρκία προηγείται στην προμήθειά του...
» Διαβάστε περισσότερα...

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ Τακτικό αιφνιδιασμό εν μέσω θυέλλης πέτυχαν πάλι οι Τούρκοι - Πέταξαν επάνω από νησιά


Πάνω από ελληνικό έδαφος πέταξε το τουρκικό ελικόπτερο το οποίο προχθές το βράδυ εισέβαλε στην περιοχή της Καλύμνου. Το ελικόπτερο πέταξε μέχρι το ύψος των 4.000 ποδών και εκτελώντας ελιγμούς αποφυγής κατάφερε σε πολλές περιπτώσεις να ξεφύγει από τα επίγεια ραντάρ που το παρακολουθούσαν. Το Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι, αλλά και η Καλόλιμνος φαίνεται ότι αποτέλεσαν τους βασικούς στόχους της αναγνωριστικής αποστολής.
Κατ'αυτό τον τρόπο εικάζεται ότι πετούσε αρκετή ώρα στον Εθνικό Εναέριο Χώρο χωρίς να γίνει αντιληπτό και αυτό έχει δημιουργήσει ανησυχία. Η περίπτωση να ήταν αναγνωριστικό UAV δεν αποκλείεται, αλλά λόγω των ελιγμών αποφυγής που εκτελούσε δεν φαίνεται πιθανό.
Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι τα ελληνικά μαχητικά δεν πρόλαβαν την κίνηση του που σημαίνει ότι σε μια καταδρομική ενέργεια ο χρόνος αντίδρασης από ελληνική πλευράς δεν θα είναι αρκετός για να αποτρέψει μια τέτοια κίνηση.
Και αυτό το γνωρίζουν άριστα ειδικά στο ΓΕΣ που μελετούν τρόπους είτε ανάσχεσης των εναέριων μέσων του πρώτου κύματος, είτε ακόμα και αντίδρασης σε περίπτωση που η τουρκική Αεροπορία πετύχει τοπική εναέρια υπεροχή.
Να σημειώσουμε και ένα άλλο συμβάν, χαρακτηριστικό της επικινδυνότητας που κρύβουν τέτοιες αποστολές: Το ένα από τα δύο ελληνικά F-16 Block52+ που απογειώθηκαν από την 115 ΠΜ, κτυπήθηκε από κεραυνό και μόνο μετά από υπεράνθρωπη προσπάθεια του χειριστή του κατέστη δυνατή η προσγείωση.
Αυτό που προβλημτίζει πιο πολύ τα Επιτελεία είναι ότι είχαμε μια επανάληψη του σκηνικού των Ιμίων από τουρκικής πλευράς σε ένα συγκεκριμένο σκέλος της επιχείρησης: Ότι έκαναν το έκαναν υπό εξαιρετικά αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Που σημαίνει ότι ενώ ο αμυνόμενος θεωρεί ότι ο επιτιθέμενος δεν μπορεί να προχωρήσει σε κινήσεις λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών ο επιτιθέμενος προχωρά σε τακτικό αιφνιδιασμό.
Σημειώνεται ότι οι χειριστές των ελληνικών ραντάρ δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι έβλεπαν ιπτάμενο ίχνος να πετά με τέτοια ένταση ανέμων. Πρακτικά το ελληνικό σύστημα αεράμυνας - για να λέμε τα πράγματα με τ'όνομά τους - υπέστη τακτικό αιφνιδιασμό. Όχι λόγω ανεπάρκειας στελεχών, αλλά λόγω ανεπάρκειας μέσων...
Μήπως κάποιοι στα Επιτελεία πρέπει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους για τις επιχειρησιακές δυνατότητες του αντιπάλου; Ο αμερικανικός Στρατός στην πρώτο πόλεμο του Κόλπου το 1991 έστελνε με αμμοθύελλες τα ελικόπτερά του και προσγειώνονταν πίσω από τις γραμμές του ιρακινού Στρατού...
» Διαβάστε περισσότερα...

MOSCOW TIMES "Η ΔΕΠΑ οδηγός στις ρωσικές επενδύσεις"


«Επιτυχία μιας ρωσικής εταιρείας στη δημοπρασία για τη ΔΕΦΑ και ΔΕΣΦΑ ανοίγει τον δρόμο σε ένα κύμα επενδύσεων στην Ελλάδα, σε μια χώρα που συνδέεται με τη Ρωσία και με θρησκευτικούς δεσμούς» γράφουν οι «Moscow Times» την Τρίτη. Οι επενδύσεις όμως «εξαρτώνται από τον χειρισμό της ιδιωτικοποίησης του αερίου», τονίζει η ρωσική εφημερίδα.
Σημειώνοντας ότι το «φυσικό αέριο έγινε το κέντρο μιας σκληρής μάχης μεταξύ ρωσικών εταιρειών που έχουν έτοιμα τα μετρητά και ευρωπαίων αξιωματούχων οι οποίοι διστάζουν να συμβάλλουν στην αύξηση της επιρροής της Μόσχας στα χωράφια τους» η εφημερίδα παραθέτει δήλωση του Αντρέι Κορόλιεφ, διευθυντικού στελέχους της Sintez, της μίας από τις δύο ρωσικές εταιρείες που μετέχουν στον διαγωνισμό - η άλλη είναι η Gazprom.
«Η Ελλάδα είναι ένα πιθανό κέντρο για το αέριο από τη Μεσόγειο, από τη Βόρεια Αφρική και τις αραβικές χώρες καθώς και από τις χώρες της Κασπίας», τονίζει ο κ. Κορόλιεφ. Ο ίδιος δεν απέκλεισε τη συνεργασία με τη Gazprom «αν κάνει ελκυστική πρόταση».
Το άρθρο αναφέρεται στις γνωστές «ευρωπαϊκές παρεμβάσεις» και στις δηλώσεις «αμερικανών επισήμων» για τον αποκλεισμό των ρωσικών εταιρειών, ενώ τονίζει ότι η Ελλάδα δεν διστάζει «να πλεύσει ανάμεσα στη Σκύλλα και στη Χάρυβδη αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν δυνάμεις οι οποίες δεν θέλουν ρωσικές εταιρείες να πάρουν τον έλεγχο της ενέργειας». Υπενθυμίζει δε ότι «ρωσικές εταιρείες δείχνουν ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, τους σιδηροδρόμους, τα αεροδρόμια, για τουριστικές ευκαιρίες και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις». Όμως «όλα εξαρτώνεται από τον χειρισμό της ιδιωτικοποίησης του φυσικού αερίου» γράφει η εφημερίδα.
Και συμπληρώνει: «Οι ρωσικές εταιρείες δεν αγνόησαν την Ελλάδα η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής δανειακής κρίσης. Οι άμεσες ρωσικές επενδύσεις έκαναν άλμα, από 32 δισ. δολάρια το 2009 σε 31,8 δισ. δολ. το 2011, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας».
» Διαβάστε περισσότερα...

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων & η λύση του γρίφου (βιντεο)



Πως βρέθηκε;

Ήταν παραμονές Πάσχα του 1900. Δυο σφουγγαράδικα της Σύμης που έρχονταν από την Αφρική αναγκάζονται από τον οστριογράρμπη (νοτιοδυτικό άνεμο) να καταφύγουν στην άμμο του ποταμού στα Αντικύθηρα. Το ένα από τα καΐκια ξεμύτισε μέχρι τον διπλανό κάβο, τη Βλυχάδα και σε 25 μέτρα από την ακτή κατέβασε με σκάφανδρο δύτη στις 35 οργιές να βγάλει θαλασσινά για τη νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας.

 Σε λίγο ο δύτης έκανε σινιάλο να τον τραβήξουν επάνω. Κι αντί για πίνες και «γαϊδουρόποδα» ανέβασε στο καΐκι ένα χάλκινο χέρι αγάλματος. Εντυπωσιασμένοι οι δυο καπετάνιοι των καϊκιών  ο Δημήτρης Ελευθερίου η Κοντός και ο Ηλίας Σταδιώτης βουτούν οι ίδιοι και βλέπουν με τα μάτια τους αυτά που τους είχε περιγράψει ο δύτης. Ένα βουλιαγμένο πλοίο φορτωμένο αγάλματα, μαρμάρινα και χάλκινα και πλήθος άλλα αντικείμενα, διάσπαρτα σε μια έκταση 55 μέτρων, καλυμμένα από λάσπη. Τα καΐκια επέτρεψαν στη Σύμη και για καιρό δεν ξανάγινε λόγος για το συμβάν.

 Στο διάστημα αυτό ο καταγόμενος από τη Σύμη καθηγητής της Αρχαιολογίας Α. Οικονόμου που είχε πληροφορηθεί το περιστατικό προσπάθησε να πείσει τους καραβοκύρηδες να δηλώσουν τα ευρήματά τους στην κυβέρνηση. Επτά μήνες χρειάσθηκε για να τους πείσει.

 Οι δύο Συμιακοί ήρθαν σε επαφή με τον υπουργό Παιδείας Σπύρο Στάη, του έδειξαν το χάλκινο χέρι και συμφώνησαν να υπογράψουν συμβόλαιο με το οποίο θα αμείβονταν τόσο για τα δικαιώματα ανεύρεσης, ανάλογα με την αξία τους, όσο και για τις εργασίες ανέλκυσης τους από το βυθό. Μάλιστα τους διατέθηκε το οπλιταγωγό «Μυκάλη» με κυβερνήτη τον ύπαρχο Ανδρέα Σωτηριάδη που απέπλευσε για τα Αντικύθηρα ρυμουλκώντας τα δύο καΐκια.

 Η συνεχής θαλασσοταραχή και οι ξέρες των βραχονησίδων «Θημωνιές» στα ανοιχτά του όρμου της Βλυχάδας δυσχέραιναν το έργο των δυτών, ενώ δεν ήταν δυνατόν να παραμένουν στο βυθό, σε βάθος 60 μέτρων, παραπάνω από πέντε λεπτά. Μετά από πολυήμερες προσπάθειες και τη συνδρομή ενός ακόμα βοηθητικού πλοίου, που εν τω μεταξύ είχε καταφθάσει από τον Πειραιά, οι σφουγγαράδες έφεραν στην επιφάνεια μαρμάρινα και χάλκινα αγάλματα, πολυάριθμα πήλινα αγγεία και μεταξύ άλλων μερικά περίεργα κομμάτια από οξειδωμένο μπρούντζο που έμοιαζαν με σπασμένα γρανάζια.

 Τα ευρήματα αυτά οι αρχαιολόγοι τα καταχώρισαν στα αρχεία τους με τον προσδιορισμό «ωρολόγιο η εξάντας» και μετά τα ξέχασαν... Επίσης αποφάνθηκαν ότι επρόκειτο για ναυάγιο αρχαίου ελληνικού πλοίου του 1ου αι. π.Χ. που μετέφερε έργα τέχνης στη Ρώμη, ανάμεσα στα οποία ήταν και ο περίφημος «Έφηβος των Αντικυθήρων», του 340 π.Χ., από τα ελάχιστα χάλκινα αγάλματα που έχουν βρεθεί ως σήμερα. Εικάζεται πως απεικονίζει τον Περσέα, τον Πάρι η κάποιον ανώνυμο αθλητή.

ma1

Το χρονικό μιας ανακάλυψης

Τέλος 2ου αιώνα π.Χ.: Κατασκευή του Μηχανισμού, πιθανότατα στη Ρόδο, η οποία εκείνη την εποχή ήταν κέντρο μεταλλουργίας.

80 π.Χ. περίπου: Ένα ρωμαϊκό καράβι βυθίζεται ανοιχτά των Αντικυθήρων. Είχε πιθανότατα αποπλεύσει από τη Ρόδο με κατεύθυνση την Ιταλία.

Πάσχα του 1900: Σύμιοι σφουγγαράδες εντοπίζουν το ναυάγιο σε βάθος 45-60 μέτρων.

Χειμώνας του 1901: Ολοκληρώνεται το έργο της ανάσυρσις των θησαυρών του ναυαγίου. Μεταφορά των ευρημάτων στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών.

1902: Τα εμφανή γρανάζια του παράξενου χάλκινου ευρήματος τραβούν την προσοχή του Βαλέριου Στάη, αρχαιολόγου του μουσείου, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για κάτι αξιοσημείωτο.

Δεκαετία του '30: Ο ναύαρχος Ιωάννης Θεοφανίδης δημιουργεί το πρώτο μοντέλο του Μηχανισμού.

Δεκαετία του '50: Η πρώτη σε βάθος μελέτη του Μηχανισμού από τον Βρετανό φυσικό και ιστορικό της επιστήμης Derek J. de Solla Price, τον ειδικό στη μελέτη επιγραφών Έλληνα επιστήμονα Γιώργο Σταμήρη και τον κ. Χαράλαμπο Καράκαλο, πυρηνικό φυσικό στον «Δημόκριτο» καταδεικνύει ότι πρόκειται για τον πιο πολύπλοκο μηχανισμό της αρχαιότητας, χωρίς να μπορεί να δοθεί απάντηση ως προς τη χρησιμότητά του.

Δεύτερο μισό του 20ού αιώνα: Πλήθος ερευνητών ασχολείται με τη μελέτη του Μηχανισμού. Από τις πιο αξιοσημείωτες μελέτες είναι αυτή του Βρετανού Michael Wright ο οποίος προχωρεί στη δημιουργία ενός μοντέλου, όπως είχε κάνει στο παρελθόν και ο Price.

Φθινόπωρο του 2005: Η ομάδα του Προγράμματος για τη μελέτη του Μηχανισμού των Αντικυθήρων αξιοποιεί καινοτόμους τεχνολογίες για να συλλέξει δεδομένα τόσο από το εσωτερικό του Μηχανισμού όσο και από τις επιγραφές που φέρει αυτός.

Νοέμβριος του 2006: Τα αποτελέσματα της μελέτης των παραπάνω δεδομένων δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Nature». Από αυτά καταδεικνύεται η χρησιμότητα του Μηχανισμού: επρόκειτο για όργανο πρόβλεψης εκλείψεων.

Ταυτόχρονα πραγματοποιείται στην Αθήνα συνέδριο για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων και για τη συζήτηση των σημείων που παραμένουν σκοτεινά.

Η λύση του γρίφου

 Χάρη στα υπερσύγχρονα μέσα ψηφιακής απεικόνισης που επιστρατεύθηκαν για την εξιχνίαση του μυστηρίου του, σήμερα ξέρουμε την αλήθεια: ο Μηχανισμός ήταν ένα αστρονομικό όργανο υψηλής ακριβείας και έχει ηλικία άνω των 2.100 ετών!


ma2
Η πολυπλοκότητα των 30 και πλέον γραναζιών (όπως φαίνεται στα μοντέλα) που κινούσαν τους δείκτες των καντράν του Μηχανισμού καταδεικνύει τη θαυμαστή τεχνολογική πρόοδο των Ελληνιστικών χρόνων.

Τρισδιάστατο παζλ

Ο μηχανισμός είναι η αρχαιότερη σωζόμενη διάταξη με γρανάζια. Είναι φτιαγμένος από μπρούντζο σε ένα ξύλινο πλαίσιο και έχει προβληματίσει και συναρπάσει πολλούς ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας αφότου ανακαλύφθηκε. Η πιο αποδεκτή θεωρία σχετικά με τη λειτουργία του υποστηρίζει ότι ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής σχεδιασμένος για να υπολογίζει τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων. Πρόσφατες λειτουργικές ανακατασκευές της συσκευής υποστηρίζουν αυτήν την ανάλυση. Από τις πρόσφατες έρευνες καταρρίφθηκε η θεωρία ότι εμπεριέχει ένα διαφορικό γρανάζι, όμως ο ανακαλυφθείς μηχανισμός της κίνησης της Σελήνης είναι ακόμα πιο εντυπωσιακός, καθότι δίνει τη δυνατότητα μεταβλητής γωνιακής ταχύτητας στον άξονα που κινεί τη Σελήνη.

 Ο καθηγητής Ντέρεκ ντε Σόλλα Πράις (Derek De Solla Price), φυσικός και ιστορικός της επιστήμης που εργαζόταν στο Πανεπιστήμιο του Γέηλ, δημοσίευσε ένα άρθρο για τον μηχανισμό αυτό στο περιοδικό Scientific American τον Ιούνιο του 1959, όταν ακόμα ο μηχανισμός δεν είχε μελετηθεί πλήρως.

 ma3Το 1973 ή το 1974 δημοσίευσε τη μονογραφία του με τίτλο "Γρανάζια από τους Έλληνες", βασισμένη σε σάρωση του μηχανισμού με ακτίνες γ που πραγματοποίησε ο ακτινοφυσικός του Ε.ΚΕ.Φ.Ε. "Δημόκριτος" Χαράλαμπος Καράκαλος. Ο Πράις υποστήριξε ότι η συσκευή αυτή θα μπορούσε να είχε κατασκευαστεί από τη Σχολή του Απολλωνίου στη Ρόδο. Τα συμπεράσματά του δεν έγιναν αποδεκτά από τους ειδικούς της εποχής, οι οποίοι πίστευαν ότι οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν το θεωρητικό υπόβαθρο αλλά όχι και την απαιτούμενη πρακτική τεχνολογία για μια τέτοια κατασκευή.

 Η μελέτη του συνεχίζεται από Άγγλους και Έλληνες ειδικούς των Πανεπιστημίων του Κάρντιφ, των Αθηνών, της Θεσσαλονίκης, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, σε μια διαπανεπιστημιακή ομάδα. Η σύγχρονη έρευνα υποστηρίζεται από την τελευταία τεχνολογία με τη βοήθεια μεγάλων εταιρειών, με πρωτοποριακά προγράμματα ψηφιακής απεικόνισης και έναν ειδικό τομογράφο, ο οποίος κατασκευάστηκε ειδικά για την έρευνα του μηχανισμού των Αντικυθήρων. Τα αποτελέσματα την έρευνας επιβεβαίωσαν ότι ο μηχανισμός φέρει 30 οδοντωτούς τροχούς οι οποίοι περιστρέφονται γύρω από 10 άξονες. Η λειτουργία του μηχανισμού κατέληγε σε τουλάχιστον 5 καντράν, με έναν ή περισσότερους δείκτες για το καθένα. Με τη βοήθεια του τομογράφου έχουν διαβαστεί αρκετές από τις επιγραφές που υπήρχαν στις πλάκες και στους περιστρεφόμενους δίσκους, οι οποίες εμπεριέχουν αστρονομικούς και μηχανικούς όρους, και έχουν χαρακτηριστεί από τους ειδικούς ως ένα είδος "εγχειριδίου χρήσης" του οργάνου.

 Ο μηχανισμός αυτός έδινε, κατά την επικρατέστερη σύγχρονη άποψη, τη θέση του ήλιου και της σελήνης καθώς και τις φάσεις της σελήνης. Μπορούσε να εμφανίσει τις εκλείψεις ηλίου και σελήνης βασιζόμενος στον βαβυλωνιακό κύκλο του Σάρου. Τα καντράν του απεικόνιζαν επίσης τουλάχιστον δύο ημερολόγια, ένα ελληνικό βασισμένο στον Μετωνικό κύκλο και ένα αιγυπτιακό, που ήταν και το κοινό "επιστημονικό" ημερολόγιο της ελληνιστικής εποχής.

 Μπορεί κανείς να φανταστεί τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν όσοι καταπιάστηκαν με τη μελέτη του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, ως την επίλυση ενός τρισδιάστατου παζλ, αλλά με μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας: αφενός λείπουν κομμάτια του παζλ (τα οποία πιθανότατα δεν ανασύρθηκαν ποτέ από τον πυθμένα της θάλασσας) και αφετέρου κάποια κομμάτια έχουν αμετάκλητα ενωθεί μεταξύ τους απαγορεύοντας την πρόσβαση (οπτική και όχι μόνο) στα ενδότερα. Αν στα παραπάνω προστεθεί το γεγονός ότι οι οδηγίες για τη χρήση του αντικειμένου ήταν ελλιπείς (σβησμένες και διαβρωμένες επιγραφές επάνω στα θραύσματα) και ότι ο Μηχανισμός είναι ένα μουσειακό αντικείμενο το οποίο οφείλει να παραδοθεί ανέπαφο στις επόμενες γενιές, αντιλαμβάνεται κανείς τους λόγους για τους οποίους, παρά τις προσπάθειες, η χρησιμότητά του παρέμενε μυστήριο έναν αιώνα μετά την ανακάλυψή του.

Οι προηγούμενες μελέτες είχαν βεβαίως οδηγηθεί σε ορισμένες υποθέσεις, χωρίς όμως ποτέ να υπάρξει τεκμηρίωση των απόψεων. Το ότι επρόκειτο για ένα αντικείμενο που είχε να κάνει με ουράνια σώματα ήταν δεδομένο από πολύ νωρίς, καθώς μπορούσαν να αναγνωρισθούν ο Ήλιος και η Σελήνη στις επιγραφές του. Η υπόθεση ότι το αντικείμενο αυτό ήταν αστρολάβος απορρίφθηκε σχετικά γρήγορα εξαιτίας της πολυπλοκότητας του. Δύο Βρετανοί ερευνητές, ο Derek J. de Solla Price και ο Michael Wright, κατασκεύασαν μοντέλα του Μηχανισμού τα οποία συμφωνούσαν στην ύπαρξη δύο κυκλικών κλιμάκων ενδείξεων (καντράν) στην οπίσθια πλευρά και μιας στην πρόσθια. Ήταν επίσης αποδεκτό ότι ο χάλκινος μηχανισμός θα πρέπει να ήταν τοποθετημένος σε ξύλινη κάσα. Τι έδειχναν όμως αυτές οι κλίμακες; Αυτό ήταν το ερώτημα με το οποίο έπρεπε να αναμετρηθούν οι εκάστοτε ερευνητές που καταπιάστηκαν με τη διαλεύκανση της λειτουργίας του Μηχανισμού. 

Blade Runner
 

 Το πλεονέκτημα των ερευνητών που υπογράφουν το άρθρο με τίτλο «Decoding the ancient Greek astronomical calculator known as the Antikythera mechanism» στο τεύχος της επιθεώρησης «Nature» ήταν η υψηλή τεχνολογία: ο τομογράφος Blade Runner (βάρους 8 τόνων!) της εταιρείας Χ-Tek αναπτύχθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη μελέτη και χρησιμοποιήθηκε στη λήψη εικόνων που επιτρέπουν την ανάγνωση των επιγραφών αλλά και τη συλλογή δεδομένων για την εσωτερική δομή του Μηχανισμού, ενώ το σύστημα ψηφιακής απεικόνισης ΡΤΜ Dome της Hewlett-Packard προσαρμόστηκε έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η «επανεμφάνιση» σχεδόν σβησμένων κειμένων και στοιχείων της επιφάνειας του Μηχανισμού που δεν είναι ευδιάκριτα ακόμη και με τα καλύτερα συστήματα συμβατικής και ψηφιακής φωτογράφισης.

 Είναι προφανές ότι το παζλ του Μηχανισμού δεν θα μπορούσε να λυθεί από έναν και μόνο ερευνητή, ακόμη και αν διέθετε πρόσβαση στο σύνολο των δεδομένων που συνελέγησαν με τη βοήθεια των προαναφερθέντων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας. Ετσι η ερευνητική ομάδα αποτελείται από τον αστρονόμο Mike Edmunds και τον μαθηματικό Tony Freeth του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, τον αστρονόμο Ιωάννη Σειραδάκη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τον αστρονόμο Ξενοφώντα Μουσά και τον φυσικό, ειδικευμένο στην ανάλυση ιστορικών αντικειμένων, Ιωάννη Μπιτσάκη του Πανεπιστημίου Αθηνών, την αρχαιολόγο-μουσειολόγο Μαίρη Ζαφειροπούλου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και τον φιλόλογο και παλαιογράφο Αγαμέμνονα Τσελίκα του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης. 


ma4
Το παζλ που έπρεπε να λύσουν οι μελετητές του μηχανισμού περιελάμβανε 82 θραύσματα. Από αυτά έπρεπε να εξαχθούν συμπεράσματα και για εκείνα που χάθηκαν.

Ίππαρχος και Βαβυλώνιοι

 Η συλλογική προσπάθεια των παραπάνω ερευνητών υποδεικνύει ότι ο Μηχανισμός αποτελεί τη μηχανιστική υλοποίηση της θεωρίας του Ιππάρχου (190-120 π.Χ. κατά προσέγγιση), του μαθηματικού, αστρονόμου και γεωγράφου ο οποίος με την εν λόγω θεωρία εξηγούσε τις περιοδικές ανωμαλίες στην κίνηση της Σελήνης με βάση την ελλειπτική τροχιά της. Το γεγονός ότι ο Ιππαρχος έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη Ρόδο, η οποία φημιζόταν για την τεχνολογική υπεροχή της, ενισχύει την άποψη ότι εκεί ο Ιππαρχος (ή κάποιος άλλος υπό την καθοδήγησή του) μπόρεσε να δημιουργήσει ένα μηχάνημα εξαιρετικής πολυπλοκότητας.

 Σύμφωνα δε με όλες τις ενδείξεις, ο Ιππαρχος θα πρέπει να μετείχε των αστρονομικών γνώσεων των Βαβυλωνίων, αφού αυτές απετέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία του Μηχανισμού. Το ισχυρό ιερατείο των Βαβυλωνίων κρατούσε τα αρχεία των πλανητικών μετακινήσεων για αιώνες και η δυνατότητα πρόβλεψης φαινομένων όπως οι εκλείψεις (οι οποίες εθεωρούντο οιωνοί) ενίσχυε τη θέση του. Ποιες ήταν όμως οι ενδείξεις αυτές; Η ανάγνωση από τους Γιάννη Μπιτσάκη και Αγαμέμνονα Τσελίκα της πρότασης «...η σπείρα έχει 235 υποδιαιρέσεις» σε μία από τις εικόνες θραυσμάτων που είχαν ληφθεί κατά τη συλλογή στοιχείων υπήρξε εξαιρετικά διαφωτιστική: κατέδειξε αφενός ότι τα καντράν δεν έφεραν ομόκεντρους κύκλους αλλά σπείρες και αφετέρου ότι το πάνω καντράν στην οπίσθια όψη του Μηχανισμού (στο οποίο αναφερόταν η πρόταση) σχετιζόταν με τον Μετωνικό κύκλο των Βαβυλωνίων. Ο Μετωνικός κύκλος προκύπτει από τη στενή ισοτιμία 19 ετών με 235 σεληνιακούς μήνες (ένας σεληνιακός ή συνοδικός μήνας είναι το διάστημα μεταξύ δύο ομοίων φάσεων της Σελήνης, π.χ. από Πανσέληνο σε Πανσέληνο). Ο κύκλος αυτός αντιπροσωπεύει την επιστροφή της Σελήνης στην ίδια φάση και στην ίδια ημερομηνία του έτους. Με το κλείσιμο του κύκλου, ο Ηλιος, η Σελήνη και η Γη επιστρέφουν στους ίδιους περίπου σχετικούς προσανατολισμούς.

 Σπειροειδές αποδείχθηκε και το καντράν στο κάτω μέρος της πίσω πλευράς του Μηχανισμού, το οποίο φέρει 223 υποδιαιρέσεις στη σπείρα των τεσσάρων στροφών. Τόσο ο αριθμός των υποδιαιρέσεων όσο και η ανάγνωση των συμβόλων («Σ» για τη Σελήνη και «Η» για τον Ηλιο) που εντοπίστηκαν μεταξύ αυτών καταδεικνύουν ότι αυτό αποτελεί αναπαράσταση του κύκλου του Σάρου, ο οποίος προβλέπει εκλείψεις: αν μια ηλιακή ή σεληνιακή έκλειψη συμβεί σήμερα, μια παρόμοια θα συμβεί έπειτα από 223 σεληνιακούς μήνες. Ετσι από τις παρελθούσες εκλείψεις μπορούν να προβλεφθούν οι επόμενες. Αξίζει να σημειωθεί ότι επειδή ο αριθμός των ημερών στον κύκλο του Σάρου δεν είναι ακέραιος, οι σεληνιακές εκλείψεις είναι μετατοπισμένες κατά οκτώ ώρες και οι ηλιακές (οι οποίες γίνονται ορατές από συγκεκριμένα γεωγραφικά πλάτη) μετατοπίζονται κατά 120 μοίρες. Ακριβείς επαναλήψεις σεληνιακών εκλείψεων λαμβάνουν χώρα έπειτα από τρεις κύκλους του Σάρου (όταν οι οκτάωρες μετατοπίσεις συμπληρώσουν ένα 24ωρο), πράγμα το οποίο περιγράφεται από τον κύκλο του Εξελιγμού, διάρκειας 54 ετών.

 Στον Μηχανισμό ο κύκλος του Εξελιγμού αντιπροσωπεύεται από ένα μικρότερο καντράν στο εσωτερικό τού κάτω μεγάλου καντράν της οπίσθιας όψης. Αλλά και το πάνω μεγάλο καντράν της ίδιας όψης φέρει ένα μικρότερο στο εσωτερικό του: αυτό αντιπροσωπεύει τον Καλλιππικό, κύκλος ο οποίος διαρκεί 76 χρόνια και είναι τέσσερις Μετωνικοί κύκλοι μείον μία ημέρα. (Ετσι αυξάνεται η ακρίβεια με την οποία αντιστοιχίζονται ένα ηλιακό έτος με πλήρεις σεληνιακούς μήνες). Οσο για το καντράν της πρόσθιας όψης, αυτό εκτός από το κλασικό ημερολόγιο των 365 ημερών (με δυνατότητα ρύθμισης για δίσεκτα έτη) έδειχνε πιθανότατα τις σχετικές θέσεις των πλανητών (έχουν εντοπισθεί μόνο ο Ηλιος, η Σελήνη και η Αφροδίτη προς το παρόν). Πώς όμως «διαβάζονταν» οι ενδείξεις στα καντράν; Αν θυμηθεί κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν τα πικάπ, θα πάρει την απάντηση: η μετακινούμενη στις σπείρες βελόνα έδινε την ένδειξη.


ma5
Ο υπολογισμός των διαβαθμίσεων κάθε κλίμακας καντράν υπήρξε καθοριστικός στη διαλεύκανση του ρόλου του Μηχανισμού.

Λογισμικό DNA και NASA

 Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές επαλήθευσαν τη λειτουργία του Μηχανισμού: χρησιμοποιώντας λογισμικά τα οποία αναπτύχθηκαν για τη σύγκριση αλληλουχιών DNA, οι ερευνητές μπόρεσαν να αντιστοιχίσουν ακριβώς τις εκλείψεις στο καντράν του κύκλου του Σάρου με εκείνες που από τα δεδομένα της NASA γνώριζαν ότι έλαβαν χώρα από το 400 π.Χ. ως το 1 π.Χ.!

 Τελείωσε λοιπόν; Τα γνωρίζουμε όλα για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων; «Οχι!» απαντούν οι ερευνητές και προσθέτουν ότι υπάρχουν ακόμη πολλά σκοτεινά σημεία για διελεύκανση, τόσο για τον ίδιο τον Μηχανισμό όσο και για το πώς η ύπαρξή του αλλάζει τη θεώρησή μας για την τεχνολογική πρόοδο των ελληνιστικών χρόνων.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων μπορείτε να επισκεφθείτε τον δικτυακό τόπο www.antikythera-mechanism.gr. Επίσης στον δικτυακό τόπο της επιθεώρησηςwww.nature.com μπορείτε όχι μόνο να διαβάσετε το άρθρο αλλά να εξασκηθείτε στον γρίφο της ανάγνωσης των αρχαίων ελληνικών επιγραφών που δίνονται ως συμπληρωματικό υλικό. 

Είπαν για τον Μηχανισμό

«Ο Μηχανισμός δεν είναι μόνο αντιπροσωπευτικός της τεχνολογικής αιχμής της αστρονομίας της εποχής του, αλλά εμπεριέχει τη δυναμική που θα επιτρέψει την επέκταση των γνώσεών μας τόσο για την ίδια την αστρονομία όσο και για τον πολιτισμικό ρόλο της». 
Alexander Jones 
καθηγητής Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Τορόντο, Καναδάς 

«Αναμφίβολα διαπιστώνουμε την κληρονομιά των Βαβυλωνίων. Η νεοεμφανιζόμενη μηχανική τελειότητα του Μηχανισμού σαφώς εγείρει το ζωτικής σημασίας ερώτημα σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και τις γνώσεις των Ελλήνων εκείνης της περιόδου. Πότε ακριβώς, από ποιον, για ποιον και για ποιον λόγο κατασκευάστηκε ο Μηχανισμός; Τι άλλου είδους τεχνολογία προϋποθέτει η ύπαρξή του; Ποια θα ήταν η επίδραση των μηχανικών μοντέλων στην άποψη των Ελλήνων για το Σύμπαν; Αυτά είναι τα ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων». 
Mike Edmunds 
καθηγητής Αστρονομίας, Πανεπιστήμιο Κάρντιφ, Μ. Βρετανία 

«Διερωτάται κανείς μέσα από ποιες διαδικασίες προέκυψε ο Μηχανισμός. Ποιες ήταν οι κοινωνικές, πολιτικές και ιδεολογικές "χρήσεις" της αστρονομικής γνώσης; Σε ποιον βαθμό αυτές περιελάμβαναν "παθητική" παρατήρηση και τι μπορεί να πυροδότησε την επιθυμία μελλοντικής πρόβλεψης; Πόσο συνέβαλε σε αυτό η τεχνολογική πρόοδος; Και, τελικά, στην ίδια την κλασική Ελλάδα ποια ήταν η σχέση της αρχαϊκής κοσμολογίας (η οποία μπορεί να ανιχνευθεί στον καθορισμό του χρόνου των θρησκευτικών τελετών και στον προσανατολισμό των ναών) με την ανάπτυξη της προβλεπτικής επιστήμης της αστρονομίας;». 
Clive Ruggles 
καθηγητής Αρχαιοαστρονομίας, Πανεπιστήμιο του Λέστερ, Μ. Βρετανία 

«Το νησί της Ρόδου κατείχε μια στρατηγική θέση ζωτικής σημασίας και κατά την ελληνιστική περίοδο η πόλη-κράτος της Ρόδου αναπτύχθηκε σε ένα πολύ σημαντικό πολιτισμικό, ναυτικό και εμπορικό κέντρο. Στη Ρόδο κατά τον 2ο αιώνα π.Χ. ο Ίππαρχος  πατέρας της αστρονομίας, ανέπτυξε τη θεωρία του η οποία εξηγεί τις ανωμαλίες στην κίνηση της Σελήνης». 
Μαίρη Ζαφειροπούλου 
αρχαιολόγος, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών 





» Διαβάστε περισσότερα...

Ένα μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ και ΜΠΡΑΒΟ στον χειριστή του F-16 Block 52+


Οι πολύ κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή του Ανατολικού Αιγαίου, επιφύλαξαν μια δυσάρεστη έκπληξη στο ζεύγος μαχητικών F-16 Block 52+ που είχε απογειωθεί από την 115 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ), προσπαθώντας να εξακριβώσει την ταυτότητα του αργοκίνητου ίχνους που είχε προηγουμένως εντοπιστεί από το εθνικό σύστημα αεράμυνας προχθές τη νύχτα λίγο πριν τα μεσάνυχτα (Βλέπε εδώ...).
Ένα από τα μαχητικά κατά τη διάρκεια της νυκτερινής έρευνας κτυπήθηκε ξαφνικά από κεραυνό, με αποτέλεσμα να σημάνει αμέσως συναγερμός στο συντονιστικό κέντρο έρευνας και διάσωσης! Ελικόπτερο Super Puma τέθηκε σε επιφυλακή αναμένοντας εντολή για να προβεί σε διάσωση χειριστή, που ενδεχομένως θα είχε εγκαταλείψει το λαβωμένο μαχητικό. Μεσολάβησαν μερικά βασανιστικά και αγωνιώδη λεπτά κι ενώ οι διασώστες βρίσκονταν εντός του ελικοπτέρου, πριν από την αρνητική απάντηση του χειριστού του κεραυνόπληκτου μαχητικού.
Ο χειριστής – …. ένας από τους «ένστολους» που πληρώνουν τις εγκληματικές πολιτικές δεκαετιών, δηλαδή την κοροϊδία – όχι μόνο δεν έχασε την ψυχραιμία του, αλλά ενεργώντας ως πραγματικός έμπειρος ιπτάμενος, αποφάσισε να επιχειρήσει να προσγειώσει το μαχητικό και να διασώσει για την Πολεμική Αεροπορία και την Ελλάδα, το πολύτιμο επιχειρησιακά, αξίας 40 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, αεροσκάφος.
Δεν γνωρίζουμε το μέγεθος της βλάβης που προέκυψε, ούτε εάν το ΓΕΑ σκοπεύει να απονείμει ευαρέσκεια στον αξιωματικό της που κατάφερε και προσγείωσε το μαχητικό, το οποίο σύντομα θα βρίσκεται ξανά στον ουρανό του Αιγαίου στα χέρια κάποιου ιπτάμενου της Αεροπορίας προστατεύοντας την ακεραιότητα της πατρίδας.
Εκείνο όμως που αποδείχτηκε περίτρανα – με αποδέκτες όλους εκείνους που βυσσοδομούν με κάθε ευκαιρία κατά των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – είναι ότι κάποιοι που παίζουν τη ζωή τους κορόνα γράμματα στον αέρα επί 24ώρου βάσεως, χωρίς αργίες και αποχές (σ.σ. αφορά χειριστές των μαχητικών, πληρώματα και διασώστες των Super Puma και φυσικά πολλούς από τις μάχιμες ειδικότητες πάνω στις οποίες στηρίζεται η έγκαιρη ειδοποίησης και η ασφαλής πτήση των προηγούμενων), αναγκάζονται κάτω από την πίεση των συνθηκών να λαμβάνουν από δύσκολες έως και επικίνδυνες για τη ζωή τους αποφάσεις, προκειμένου να μην χαθεί το πανάκριβο αεροσκάφος που τους εμπιστεύθηκε η πατρίδα.
Ένα μεγάλο μπράβο, μαζί με ένα ακόμη πιο μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ από όλους εμάς που απολαμβάνουμε τις ειδήσεις googlάροντας (ακόμη ένας νεολογισμός…) στον υπολογιστή μας, προς τον Επώνυμο και μαζί Ανώνυμο χειριστή της Πολεμικής Αεροπορίας της115 Πτέρυγας Μάχης για την επιτυχή προσγείωση του λαβωμένου μαχητικού.
Ίσως κάποιοι να σχολιάσουν «ε, και; Αφού έχει ξανασυμβεί…». Σε αυτούς τους ανειλικρινείς λοιπόν σχολιαστές μιας μόνιμα στρεβλωμένης πραγματικότητας, θα απαντήσουμε ότι η διαφορά μεταξύ ατυχήματος και δυστυχήματος είναι τόσο προκλητικά και συνάμα απελπιστικά μικρή, ώστε να αποκτά ουσία και περιεχόμενο η ευχή την οποία δίδουμε σε όλους ανεξαιρέτως τους Ίκαρους της Πολεμικής Αεροπορίας με την φράση: «ΚΑΛΕΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕΙΣ»…
» Διαβάστε περισσότερα...

ΑΓΡΙΟ ΦΑΚΕΛΩΜΑ Μας εντοπίζουν μέσω κοινωνικών δικτύων


Πρόγραμμα που ανέπτυξε η εταιρεία Raytheon μπορεί να εντοπίζει τις κινήσεις μας ή ακόμη και να προβλέπει τη μελλοντική συμπεριφορά μας, βάση στοιχείων που συλλέγει από την παρουσία μας στα social media.
Το Riot, όπως ονομάστηκε το πρόγραμμα, δεν έχει πουληθεί όπως διαβεβαιώνει ένας εκ των ειδικών της Raytheon στην εφημερίδα Guardian. Παραδέχεται όμως ότι η εταιρεία «μοιράστηκε» τη συγκεκριμένη τεχνολογία με την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών<…>
στο πλαίσιο κοινής ερευνητικής προσπάθειας το 2010, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα εθνικό σύστημα ασφάλειας ικανό να αναλύει τρισεκατομμύρια οντότητες από τον κυβερνοχώρο.
Σε βίντεο που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της εφημερίδας, ο ειδικός εξηγεί ότι το εξαιρετικά αναλυτικό σύστημα συλλέγει ένα μεγάλο αριθμό πληροφοριών μέσω Facebook, Twitter και Foursquare. Στη συνέχεια αποκτά μια συνολική οπτική για τη ζωή ενός ανθρώπου, τους φίλους του, τις περιοχές που επισκέφθηκε, μέσα σε μόλις λίγα λεπτά, ανάλογα με τις πληροφορίες που έχει μοιραστεί ο χρήστης μέσω social media.
Τις περισσότερες φορές μάλιστα δεν είναι καθόλου δύσκολο καθώς στις φωτογραφίες που αναρτώνται στα κοινωνικά δίκτυα περιέχονται αναλυτικές πληροφορίες για το μέρος που έχουν τραβηχτεί. Παράλληλα, το πρόγραμμα φτιάχνει ένα είδος διαγράμματος απου απεικονίζει τις σχέσεις του ατόμου με άλλα άτομα μέσω Twitter, Facebook ή του Foursquare, μιας εφαρμογής για κινητά που χρησιμοποιείται από 25 εκατομμύρια ανθρώπους και τους ειδοποιεί για το που βρίσκονται οι φίλοι τους.
Αν και εταιρείες όπως η Raytheon (που είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος κατασκευαστής αμυντικών συστημάτων) συχνά αποδίδουν τέτοιου τύπου έρευνες και προγράμματα στην ανάγκη για μεγαλύτερη προστασία του κοινωνικού συνόλου, παραμένουν τα  ερωτήματα για το κατά πόσον ο οποιοσδήποτε έχει δικαίωμα να συλλέγει προσωπικές πληροφορίες ενός ατόμου χωρίς εποπτεία ή ρύθμιση.
» Διαβάστε περισσότερα...

ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΗΕ Τρίτη πυρηνική δοκιμή για Β.Κορέα - Ο κόσμος "κρατάει" την ανάσα του


Σε νέα πυρηνική δοκιμή προχώρησε πριν λίγες ώρες η Βόρεια Κορέα, την τρίτη κατά σειρά.
Στην τρίτη πυρηνική δοκιμή της ιστορίας της προχώρησε η Βόρεια Κορέα, όπως επιβεβαίωσε η ίδια και οι γείτονές της: Η δοκιμή, που είχε προαναγγελθεί εδώ και εβδομάδες, προκάλεσε δόνηση 4,9 βαθμών σε πολύ μικρό βάθος στην εγκατάσταση δοκιμών στο βορειοανατολικό τμήμα της χώρας. Σε συναγερμό βρίσκεται η διπλωματία των γύρω χωρών και των ΗΠΑ. Έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ στις 16:00.
H Νότια Κορέα επιβεβαίωσε ότι έγινε πυρηνική δοκιμή, διά συμβούλου του προέδρου της χώρας, και λίγο αργότερα και η Πιόνγκγιανγκ ανακοίνωσε την «επιτυχή πυρηνική δοκιμή».
Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο της Β. Κορέας KCNA, η χώρα προχώρησε σε νέα πυρηνική δοκιμή, η οποία διεξήχθη με ασφαλή και άψογο τρόπο. Αναφέρεται ότι υπήρξε απόλυτη ασφάλεια. Πιο συγκεκριμένα η Πιόνγκγιανγκ υποστήριξε ότι δοκίμασε με επιτυχία «μικρή πυρηνική συσκευή», η ισχύς της οποίας ήταν «μεγαλύτερη των προηγούμενων» δοκιμών.
Στις 04:57 ώρα Ελλάδας, το αμερικανικό γεωλογικό ινστιτούτο κατέγραψε σεισμική δόνηση 4,9 βαθμών με επίκεντρο σημείο στο βορειοανατολικό τμήμα της Βόρειας Κορέας, στο οποίο και βρίσκεται χώρος στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
Ο γ.γ. του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν καταδίκασε την κίνηση της Β. Κορέας και μίλησε για καθαρή παραβίαση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας  Και εκπρόσωπος του προέδρου της Νότιας Κορέας επιβεβαίωσε ότι η πυρηνική δοκιμή έγινε.
Ο σεισμός σημειώθηκε σε περιοχή χωρίς σεισμική δραστηριότητα, όπου και στο παρελθόν η Β. Κορέα έχει κάνει δοκιμές.
Οι πυρηνικές εκρήξεις μπορούν να δημιουργήσουν γεωλογικές δονήσεις, αλλά είναι ξεχωριστές από αυτές που προκαλούνται από σεισμό.
Υπενθυμίζεται ότι τον προηγούμενο μήνα το καθεστώς της Βόρειας Κορέας γνωστοποίησε την πρόθεσή του να προχωρήσει σε τρίτη πυρηνική δοκιμή, με το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών να προειδοποιεί για «σκληρή» απάντηση.
Διπλωμάτης του ΣΑ του ΟΗΕ δήλωσε στο Reuters ότι πραγματοποιήθηκε πυρηνική δοική στη Βόρεια Κορέα. «Ενημερωθήκαμε από τους νοτιοκορεάτες ότι υπήρξε πυρηνική δοκιμή στη Βόρεια Κορέα», ανέφερε ο διπλωμάτης, διατηρώντας την ανωνυμία του.
Βάσει του πολύ μικρού εστιακού του βάθους -μόλις ένα χιλιόμετρο- και άλλων στοιχείων του, οι γεωλογικές υπηρεσίες Ιαπωνίας, Νότιας Κορέας και ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι το «ασυνήθιστο σεισμικό γεγονός» έχει «χαρακτηριστικά παρόμοια με έκρηξη».
Με τις δοκιμές του 2006 και του 2009, πρόκειται για την τρίτη πυρηνική δοκιμή της Βόρειας Κορέας, η οποία αψηφά ευθέως τις αντιδράσεις των γύρω χωρών και τις κυρώσεις του ΟΗΕ. Όλες οι δυνάμεις της περιοχής, της Κίνας μη εξαιρουμένης, είχαν προειδοποιήσει τις τελευταίες εβδομάδες την Πιονγκγιανγκ πως ενδεχόμενη πυρηνική δοκιμή θα ήταν πρόκληση για τη διεθνή κοινότητα.
Μετά την τρίτη της πυρηνική δοκιμή, κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η Β. Κορέα κατέχει πυρηνική ισχύ, με απρόβλεπτες συνέπειες για την περιοχή, που ήδη συγκεντρώνει πολλές εστίες έντασης.
» Διαβάστε περισσότερα...

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

ΕΠΙΣΚΕΨΗΜΟΤΗΤΑ

Προβολες σελιδας

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ YOUTUBE

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ YOUTUBE
ΕΛΛΑΣ Η ΓΗ ΤΩΝ ΕΛ

Αναγνωστες

Εθνικος Υμνος

Εθνικος Υμνος
Ὁ Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν

Ελευθερια η Θανατος

Ελευθερια η Θανατος
“Μητρός τε και Πατρός και των άλλων προγόνων απάντων τιμιώτερον εστίν η Πατρίς”

ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
5-5-2024

ΕΣΤ’ ΑΝ ΤΗΝ ΑΥΤΗΝ ΟΔΟΝ ΙΗ

Γενικο Επιτελειο Αεροποριας

Γενικο Επιτελειο Αεροποριας
ΑΙΕΝ ΥΨΙΚΡΑΤΕΙΝ

Γενικό Επιτελείο Ναυτικού

Γενικό Επιτελείο Ναυτικού
ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

Γενικό Επιτελείο Στρατού

Γενικό Επιτελείο Στρατού
ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΗΣ

Επιτελείο Εθνικής Άμυνας

Επιτελείο Εθνικής Άμυνας
ΑΙΕΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΝ

Ε.Υ.Π.

Ε.Υ.Π.
ΕΘΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΚΥΠΡΟΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ

ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ
Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς

translate

Αναζήτηση

nikpet83. Από το Blogger.
Powered By Blogger